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Davide-Christelle Sanvee uses site-specific performances to explore and reveal the intangible narratives embedded in architecture and public spaces. By bridging architecture with its historical context, she initiates imaginary dialogues with architects and engages audiences through her personal experiences. Her work navigates the immaterial and unseen, infusing her explorations with humor to spark discussions about integration in Switzerland, highlighting overlooked themes and unheard voices.
At the Legler Areal, she transforms an office space into an installation titled The Remnants (2024). The audience views the scene like voyeurs through windows into a static tableau of factory work: a sewing machine and taut threads. During the performance of the same name on September 28, this setting comes to life, and the audience observes the activities of a worker dyeing, sewing, and weaving. Through this “moving image,” she evokes a revival of the past with a ghostly quality, offering an alternative interpretation.
Davide-Christelle Sanvee (*1993, TG/CH, resides in Geneva) studied art at HEAD (Geneva) and the Sandberg Institute (Amsterdam). She was honored with the Swiss Performance Art Award in 2019 and has presented her works at European venues including Istituto Svizzero di Roma, Théâtre de Vidy (Lausanne), Centre Pompidou (Paris), Fondation Pernod Ricard (Paris), Fondation Lambert (Avignon), and the Salon Suisse at the Venice Architecture Biennale. In 2023, she received the Kiefer Hablitzel Art Prize and a grant from Fondation Leenaards.
Mit ortsspezifischen Performances untersucht und enthüllt Davide-Christelle Sanvee immaterielle Geschichten, die in Architektur und in öffentlichen Räumen verankert sind. Sie verbindet Architektur mit deren Entstehungsgeschichte, führt imaginäre Dialoge mit Architekt*innen, interagiert mit dem Publikum und ihrer eigenen Erfahrung. Sie verhandelt Unbewegliches und Unsichtbares und nutzt Humor, um Raum für Fragen rund um das Thema der Integration in der Schweiz zu schaffen und ignorierte Themen sowie ungehörte Erfahrungen sichtbar zu machen. Im Legler Areal nimmt sie einen Büroraum in Beschlag. In dieser Installation mit dem Titel «Die Reste» (2024) schaut das Publikum wie Voyeure durch die Fenster in den Raum in ein eingefrorenes Setting, das von der Fabrikarbeit erzählt: eine Nähmaschine, gespannte Fäden im Raum. In der gleichnamigen Performance am 28. September wird das Setting aktiviert und das Publikum wird Zeuge von Aktivitäten einer Arbeiterin beim Färben, Nähen und Weben. Mit diesem “bewegten Bild” schafft sie eine Wiederbelebung und alternative Lesart der Vergangenheit von gespenstischer Anmutung.
Davide-Christelle Sanvee (*1993, TG/CH, lebt in Genf) hat Kunst an der HEAD Genf und am Sandberg Institut in Amsterdam studiert. 2019 erhielt sie den Schweizer Performance-Preis. Sie hat an verschiedenen europäischen Kulturorten performt: Darunter Istituto Svizzero di Roma, Théâtre de Vidy (Lausanne), Centre Pompidou (Paris), Fondation Ricard (Paris), Fondation Lambert (Avignon) oder im Salon Suisse der Biennale di Venezia Architettura. 2023 erhielt sie den Kiefer Hablitzel Kunstpreis und das Förderstipendium der Fondation Leenaards.
Foto: Davide-Christelle Sanvee: Veni, Vidy, Vici, 2024 © Claudia Ndebele