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Ernestyna Orlowska’s performances explore the human body within its complex social contexts, delving into themes like neoliberal labor and consumption. Her art often involves transforming secondhand clothing into visual narratives that highlight their role as carriers of cultural norms. She challenges herself with handmade, bulky, and dilapidated items and limitations of materials, such as denim originally produced in Europe.She also creates immersive, post-anthropocentric scenarios where participants physically engage with their entangled relationships. In her performance LEADER (2024) at the Legler Areal, she confronts the daunting task of appropriating rolled lead, a heavy and toxic industrial material, donning an orange protective suit under the constant acoustic pressure of productivity.
Ernestyna Orlowska’s (*1987, P, lives in Bern) works have been shown at venues such as Arsenic (Lausanne), Theater Spektakel (Zurich), Transeuropa festival (Hildesheim), Kunsthalle Basel, Buzzcut Festival (Glasgow), Ming Contemporary Art Museum (Shanghai), Black Box Teater (Oslo), Teatergarasjen (Bergen), Galeria Studio (Warsaw), Kunstmuseum Thun, and Dampfzentrale Bern. She received the Premio Award in 2018 for her work BODIY and was awarded the Äschlimann Corti Scholarship in 2023, in addition to being nominated for the Swiss Art Awards.
Die Performances von Ernestyna Orlowska erforschen den menschlichen Körper in seinen mannigfaltigen gesellschaftlichen Spannungsfeldern, etwa der neoliberalen Arbeit und des Konsums. Oft arbeitet sie mit bereits existierenden Dingen, etwa Secondhand-Kleidung. Diese de- und rekonstruiert sie, um so ihre Funktion als Transporteur von kulturellen Normen sichtbar zu machen. Handgemachtes, Sperriges, Marodes und die Grenzen des Materials – etwa von Denim, der vor Ort erstmals in Europa produziert wurde – stellen besondere Herausforderungen für die Künstlerin dar. Ausserdem erschafft sie fiktive post-anthropozentrische Situationen, in denen die Anwesenden ihre eigenen Verstrickungen körperlich erfahren.
Im Legler Areal arbeitet sie sich in der Performance «LEADER» (2024) am schweren und gleichzeitig erstaunlich biegsamen, jedoch auch giftigen Material Walzblei ab. Die Performerin versucht – gekleidet in einen orangefarbenen Schutzanzug – sich das industrielle Material unter ständigem akustischen Produktivitätsstress als Kleidung anzueignen.
Ernestyna Orlowskas (*1987, P, lebt in Bern) Arbeiten wurden bisher gezeigt im Arsenic (Lausanne), Theaterspektakel (Zürich), Transeuropa Festival (Hildesheim), Kunsthalle Basel, Buzz Cut Festival (Glasgow), Ming Museum of Contemporary Art (Shanghai), Blackbox Teater (Oslo), Teatergarasjen (Bergen), Studio Galeria (Warschau), Kunstmuseum Thun sowie Dampfzentrale Bern. Sie ist Gewinnerin des Premio Award 2018 mit ihrer Arbeit «BODIY». 2023 gewann sie das Äschlimann-Corti-Stipendium und wurde für die Swiss Art Awards nominiert.
Foto: Ernestyna Orlowska: The Murmur, 2022 © Sisi Kreft