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Chloé Delarue explores production mechanisms in the age of computerized thinking. Her work delves into contemporary human-machine alienation, the allure of Silicon Valley, computer remnants, the subdued glow of advertising billboards, and the promises of esoteric well-being. Her installations and sculptures under the series TAFAA (Toward a fully automated Appearance) captivate through the ambiguities and paradoxes they reveal in our relationship with progress and technology.
Specifically created for the Klöntal Triennale at the Legler Areal, the piece TAFAA – SIGNAL (Ice Cream so good) (2024) is a neon sculpture that seems to belong to another era, straddling the line between human appearance and neon signage. It acts as a marker, a parallel activity, and an enigmatic existence. Rooted in the analogue age, it evokes different physical and temporal dimensions, inviting hypotheses about its presence in this former production area—perhaps a trompe-l’œil, a déjà vu, or a faded memory from an alternate reality.
Chloé Delarue (*1986, F, lives in Geneva) pursued studies at the École Nationale Supérieure d’Arts à la Villa Arson in Nice and HEAD in Geneva. She has showcased her work extensively through solo exhibitions in Paris, Zurich, Berlin, Brussels, and Nevers.
Chloé Delarue beobachtet die Produktionsmechanismen im Zeitalter des computergestützten Denkens. Ihre Arbeiten erzählen von der zeitgenössischen Entfremdung zwischen Mensch und Maschine, zwischen der Fata Morgana des Silicon Valley, Computerkadavern und dem fahlen Schein von Reklameschildern sowie den Versprechen esoterischer Wellness. Die Installationen und Skulpturen, die unter dem Titel «TAFAA» (Toward a fully automated Appearance) erscheinen, täuschen und tarnen durch die Mehrdeutigkeiten und Paradoxien, die sie in unserem Verhältnis zu Fortschritt und Technologie offenbaren.
Das Werk «TAFAA – SIGNAL (Ice Cream so good)» (2024), das die Künstlerin eigens für die Klöntal Triennale auf dem Legler Areal entwickelt hat, ist eine Neonskulptur, die zwischen menschlicher Erscheinung und Leuchtreklame aus einer anderen Zeit zu stammen scheint. Sie wirkt wie ein Marker, eine parallele Aktivität, eine seltsame Existenz. Als Neonarbeit dem analogen Zeitalter verpflichtet, transportiert sie eine andere Körperlichkeit und Zeitlichkeit und lädt dazu ein, Hypothesen über ihre Anwesenheit in diesem ehemaligen Produktionsareal zu formulieren – vielleicht ein Trompe-l’œil, ein Déjà-vu, ein verblichenes Gefühl aus einer anderen Realität?
Chloé Delarue (*1986, F, lebt in Genf) studierte an der Ecole Nationale Supérieure d’Art de Nice-Villa Arson, Nizza, und an der HEAD, Genf. In den letzten Jahren hat sie zahlreiche Einzelausstellungen in Paris, Zürich, Berlin, Brüssel und Nevers realisiert.
Foto: Chloé Delarue: TAFAA – SIGNAL (Le chant des lucioles), 2022 Collège des Rives, Yverdon les bains (ch), © Cyril Zingaro | Muto